Det starter med deg!


Jeg heter Marianne Knudsen og jeg er 17 år, jeg er en aktivist, foredragsholder og fungerende Leder i NHFU. Jeg er også en del av en minoritet, jeg har en funksjonsnedsettelser. Da jeg var 10 år, hadde krøller, et stort smil og høy latter, distanserte folk seg fra meg, synes jeg var skummel. Jeg gikk fra å være et barn til å bli et objekt. Fordi jeg var annerledes, fordi jeg ikke var som de andre barna. Når jeg var tolv år så jeg noen etterligne et menneske med spasmer og rop at de var dumme, de flirte og lo som om min identitet  som et menneske ikke var verdig.

Som funksjonshemmet opplevde jeg at ord som hemma, invalid, bruker og byrde ble hverdagskost

Som mennesket tvelet jeg med tanken om jeg fortjente å bli elsket, fordi jeg leste i kommentarfelter på facebook at jeg kostet for mye penger, at jeg var en byrde for mennesker og at fortjente uretten jeg ble utsatt for.

Hatpraten jeg opplevde gjorde at jeg følte meg sårbar, alene og liten

Og jeg er ikke den eneste.

1 av 3 funksjonshemmede opplever hatefulle ytringer,

1 av 3 mennesker opplever å bli kategorisert i egne grupper som er mindre verdt,

1 av 3 mennesker mister sin frihet i diskriminering og hat.

Vi lever i en verden der det er store skiller mellom funksjonshemmede og ikke-funksjonshemmede, vi lever i en verden der man vinner makt ved å hate en minoritetsgruppe, vi lever i en verden med kjærlighet og vi lever i en verden med håp.

Håp fordi det det finnes mennesker av godhet og det finnes mennesker som kjemper. Bli med å  stå fremst i rekken sammen med meg og kjempe for at ingen skal oppleve å bli tråkket på, ikke et barn skal oppleve å føle seg uønsket, du og jeg vi kjemper for en verden der det ikke spiller en rolle om du er homofil eller heterofil, mørk eller hvit, muslim eller jøde, funksjonshemmet eller funksjonsfrisk, du er like vakker, like stor ressurs og like mye menneske.

Det er ingen barn som er født med hat eller diskriminerende holdninger, de lærer å formes, derfor er det viktig å lære om minoriteter og hatretorikk, hvordan man behandler andre, snakk med dine barn, søsken, venner. Slik kan du bidra til et samfunn som har null aksept for hatretorikk! Bli med å jobbe for et samfunn der alle har de samme mulighetene så utvenhet og diskriminering erstattes med likestilling og respekt. Et møtet, et smil og en person som sier ifra kan forandre verden

Det starter med deg!

Legg igjen en kommentar

