Vår internasjonale likestillingskamp

Denne høsten startet NHFU opp utvekslingsprogrammet, «en inkluderende skole», sammen søsterorganisasjonen vår, FEDOMA, i Malawi. Fire deltakere deltar på utvekslingen, to fra NHFU og to fra FEDOMA. De bor og jobber sammen frem til jul. Første del av utvekslingen foregikk i Trondheim, mens andre del foregår i disse dager i Malawi.

I både Norge og Malawi ekskluderes funksjonshemmede barn fra å ta del i utdanning på lik linje med alle andre. Hele 80 % av norske grunnskoler er ikke tilgjengelige, 44% av undervisningen som funksjonshemmede får gis av ufaglærte assistenter, og mange elever får heller ikke gå på sin nærskole. I Malawi er det kun 10 % av alle funksjonshemmede barn i skolealder som går på skole, og kun 2 av 5 skoler har noenlunde tilgjengelige skolebygg. Dette er det deltakerne jobber med for å endre med et ønske om å skape en inkluderende skole.

Jeg, prosjektkoordinator for utvekslingen, var med de norske deltakerne i deres to første uker i Malawi. Den første uken gikk med på innlosjere deltakerne i den Malawiske kulturen, og å bli kjent med FEDOMA. Vi fikk møte topplederen i FEDOMA som ønsket oss velkommen til Malawi – The warm heart of Africa. Malawi innfrir virkelig dette navnet.  Ikke på grunn av den varme temperaturen, men det varme møtet med de flinke og engasjerte menneskene som bor der.

Allerede i løpet av den første uken, ble vi også invitert til å være med på et direktesendt debattprogram i nasjonal TV-sending. Dette var en stor opplevelse. Jeg fikk inntrykk av at den malawiske TV-stasjonen kjenner godt til FEDOMA og deres arbeid for funksjonshemmede. Det var fint å oppleve, samtidig er det noe norske medier kan se opp til og lære av.

I vår andre uke av oppholde dro vi på to skolebesøk. Vi hadde møte med både med skoleledelsen og foreldrekomiteene i skoledistriktet. I disse møtene fikk vi innblikk i noe av grunnen til hvorfor det er så få barn med funksjonsnedsettelse som går på skole. Malawi har ikke det samme hjelpemiddelsystemet som Norge. Det er faktisk mange som ikke har tilgang på hjelpemidler i det hele tatt. Hvis barnet ikke har hjelpemiddel, hvordan skal det kunne gå på skole og ta del i samfunnet?

Tilgang på lærere er også en stor utfordring. På en skole vi besøkte var det nesten 3000 elever fordelt på 38 lærere. Når man har så få lærere på en skole, hvordan skal lærerne klare å se og inkludere alle elevene? Da er det kanskje lett å glemme elever med funksjonsnedsettelse og skape et læringsmiljø for alle. Dette sier noe om viktigheten av denne utvekslingen og starte prosessen med å skape en skole for alle. Jeg er sikker på at deltakerne kommer til å ta med seg nye perspektiver, ideer og inspirasjon til hvordan vi sammen kan skape et samfunn for alle!

Skrevet av Martine Eliasson, prosjektkoordinator for utvekslingen.

Bildecollage med bilder av deltakerne i Malawi. 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s