Norges Handikapforbund trenger en fremtid!

Når jeg hører unge voksne fortelle om at de må velge mellom å gå på skole, og å trene, så er det et bevis på at Norges Handikapforbund fortsatt trengs!

Vi trengs, fordi funksjonshemmede fortsatt stiller seg spørsmål som for eksempel:

Kommer jeg meg ut for å møte venner i dag?
Kommer jeg meg inn den døra på det utestedet jeg vil på?
Eller, er jeg en belastning for mamma og pappa?

På det siste spørsmålet ville de fleste foreldre heldigvis svart nei. Problemet er at svaret ofte er nei på de to andre spørsmålene også. Vi vet i tillegg at selv om mange foreldre sier nei, er mange foreldre avhengig av hjelp, hjelp de ikke alltid får.

Det som er enda verre er at noen funksjonshemmende føler seg som en belastning for samfunnet, blant annet fordi at når vi ikke får den hjelpen vi trenger, kan vi begynne å tenke: Er det slik at kommunen ikke har råd til å ta vare på meg? Jeg vet at kommunen har mange tøffe prioriteringer, men det ville vært trist med et samfunn der funksjonshemmende ikke fikk delta!

Derfor er det så viktig at Norges Handikapforbund satser på ungdom, nettopp fordi vi også i fremtiden skal kjempe for at alle deltar, uten å tenke at vi er en belastning for vårt eget samfunn, uten å bekymre oss for om vi kommer oss inn døra, og uten å tenke at vi er en belastning for mamma og pappa!

Lennart

Innlegget er skrevet av Lennart Sølsnes Røsten, som er styremedlem i NHFU Trøndelag.

Legg igjen en kommentar